Логіко – математичний розвиток та його значимість у дошкільному віці.

 

Сьогодні з поміж важливих завдань, що ставить перед собою освіта особливої активності набирає проблема розумового виховання дітей.

Розумове виховання – це розвиток уваги та логічного мислення. Здійснення такого розвитку можливе за умови використання на заняттях завдань із логічним навантаженням.

Математика, природа, мова пронизують усю діяльність людини, математичні поняття використовуються на кожному кроці. Без них неможливий дивовижний технологічний процес, економічне процвітання. Тому виникає необхідність здійснювати логіко-математичний розвиток дітей дошкільного віку.

Отже, на сьогодні навчання початкам математики має сприяти розвитку інтелектуальної освіті дитини, а саме:

1) пізнавальних інтересів, аналітичності розуму, вміння віднаходити конструктивне рішення.

2) дослідницькому інтересу, прагненню до пошуку.

3) логічного, дивергентного мислення.

4) якостей мислення: гнучкості, самостійності.

5) схильності до винахідливості.

Логіка– (з грецького наука про умовивід) про закони, форми та прийоми мислення, які забезпечують досягнення об’єктивної істини в праці міркування і пізнання.

Отже, логіка – це міркування, а будь-яке міркування позбавлене логіки стає неправильним. Мислити логічно означає мислити чітко й послідовно не припускає суперечностей у своїх міркуваннях.

Логіко-математичний розвиток дітей дошкільного віку, за судженнями Баглаєвої Н.І. психолога, педагога в галузі дошкільної освіти – зміни в пізнавальній діяльності дитини, що відбуваються внаслідок розвитку математичних умінь і пов’язаних з ними логічних операцій.

Логіко-математична компетентність – це вміння дитини самостійно здійснювати класифікацію (геометричних фігур, предметів, множин); сиріацію, узагальнення, аналіз, синтез, умовивід, порівняння, моделювання, обчислення та вимірювання кількості, відстані, довжини, висоти, об’єму, маси.

На важливості логіко-математичнго розвитку дітей дошкільного віку наголошували державні документи:

  1. Сучасна концепція дошкільної освіти.

З погляду сучасної концепції дошкільної освіти дітей слід навчити не лише обчислювати, вимірювати, розрізняти геометричні фігури, орієнтуватися у просторі і часі, а й навчати логічного мислення, розвивати творчі здібності, пізнавальні інтереси. Математичний розвиток дітей має складатися з 2х взаємопов’язаних ліній: логічної, тобто підготовка мислення до способу міркування і власне математичної – ФЕМУ.

  1. Закон України про дошкільну освіту.

В законі України про дошкільну освіту зазначено:

«Дошкільна освіта – це цілісний просес, спрямований на забезпечення різнобічного розвитку дитини дошкільного віку що є неможливим, якщо поза увагою залишиться розумове виховання і Педагог має озброїти дитину вмінням жити, сприймати життя в цілісності. Це значно складніше, ніж окремо формувати систему знань і вмінь із математики, природи, грамоти. Дитина не володітиме істинним світоглядом, якщо не вмітиме цілісно сприймати.

 Формування математичної компетентності дошкільників ефективно здійснюється:

1)    на спеціально організованому навчанні;

2)    у спільній діяльності вихователя та дітей;

3)    у дошкільній самостійній діяльності дошкільників.

Дошкільники лише починають оволодівати математичними знаннями, тому їхню логіко-математичну компетентність доцільно характеризувати як елементарну, але розглядати її як складну, комплексну характеристику логіко-математичного розвитку.

Позитивні мотиви навчання зумовлюють його успіх. Необхідно створити такі умови, які забезпечать дитині переживання щодо успіху в навчальній роботі, відчуття радості на шляху просування від незнання до знання.

Формуючи мотивацію математичної діяльності, можна будувати навчальні заняття на сюжетах казок. На таких заняттях можна вирішувати проблемні ситуації, у які потрапили герої казок. Наприклад «Чому ведмежатка з казки «Двоє жадібних ведмежат» залишились голодними?», «Як допомогти Червоній Шапочці першій (або швидше) потрапити до бабусі?», «Допомогти Попелюшці виконати роботу», «Знайти дідові рукавичку». При цьому дошкільники виконають ігрове завдання без навчального.

Емоційну насиченість навчально-виховного процесу допомагають створювати фізкультхвилинки математичного змісту та художнє слово. Це сприяє закріпленню знань дітей та підвищенню їхньої активності.

Важливою умовою формування позитивної мотивації дошкільників є використання різних прийомів заохочення: схвалення, похвала, нагорода (присвоєння титулів «Розумник», «Винахідник»), підтримання успіхів.

Велику роль відіграє емоційне невербальне спілкування дорослого з дітьми: погляд, жест, міміка.

«МАТЕМАТИЧНІ» ПОРАДИ НА ЩОДЕНЬ НА ПРОГУЛЯНЦІ

Звертайте увагу дитини на цифри на будинках, машинах, рекламних щитах, вивісках. Називайте малюкові цифри, які бачите, і просіть, щоб він їх повторив. Для цього пограйте у гру «Відлуння». Наприклад: « Я скажу чотири, а ти повториш за мною двічі ( тричі..)».

«У КІМНАТІ»

  • Коли дитина просить, щоб ви почитали їй улюблену казочку запропонуйте їй знайти відповідну сторінку за номером ( від 1 до 10 ).
  • Якщо ви зібралися пересадити кімнатні квіти, запропонуйте дитині взяти та підібрати горщики відповідного розміру, полічити їх, скласти їх в один за принципом мотрійки.
  • Заохочуйте дитину самостійно організовувати свій ігровий простір. Наприклад запропонуйте гру «Кафе». Нехай малюк сам підготує необхідні атрибути. А ви, відвідуючи «кафе» свого малюка, на забувайте хвалити його старанність.

«НА КУХНІ»

  • Під час приготування обіду спонукайте малюка лічити овочі та фрукти.
  • Попросіть перебрати квасолю та горох у різні ємкості. Це завдання розвиватиме вміння дитини класифікувати предмети, а також дрібну моторику та сенсорику.
  • Приготування вареників – цікава і захоплива справа, тож нехай ваш малюк допомагає їх ліпити, при цьому лічить, скільки він зробив сам, скільки ви, а скільки разом.
  • Коли варите кашу, запропонуйте малюкові умовною міркою відміряти крупу. Можете проводити гру «Магазин», тобто «купувати» у дитини певні продукти.
  • З чистих губок для миття посуду нехай дитина збудує будиночок, якщо вдається, то нехай сконструює кілька поверхів, а потім їх полічить.
  • Пропонуйте маляті шукати на кухні предмети, схожі за формою на прості геометричні фігури, і називати їхнє місцерозташування. Наприклад «Мілка тарілка схожа на круг. Знаходиться на другій поличці зверху, в шухляді, біля чайника ».

«В ПРИРОДІ»

  • Виїжджаючи з дітьми на природу (на берег річки, озера, моря) можна полічити, хто знайшов більше камінчиків. Цікаво буде оголосити конкурс на віднайдення найменшого чи найбільшого камінчика.
  • Камінчики можна розфарбувати фарбами, восковими олівцями.
  • Малеча полюбляє кидати камінчики у воду. Позмагайтеся і покидайте їх на дальність: хто кинув далі, хто ближче.